Od 1985 roku budynek został wpisany do rejestru zabytków. Funkcjonowanie IX Liceum wypełnione było mozolnym trudem wspinania się na kolejne, wyższe szczeble w hierarchii szczecińskich liceów. Na drodze tej szkoła odniosła znaczny sukces i plasuje się we wszystkich rankingach w gronie najlepszych. Od kilku lat liczba absolwentów szkół podstawowych, którzy ubiegają się o miejsce w klasach pierwszych systematycznie rosła i obecnie znacznie przekracza planowaną ilość miejsc.
1 września 2000 roku rozpoczęło swoją działalność Gimnazjum Nr 42 w Szczecinie.
Nasza szkoła spełnia standardy jakości wynikające z jej zadań określonych w prawie oświatowym:
- uzyskuje dobre wyniki kształcenia
- stwarza dobrą atmosferę pracy
- szkoła jest bezpieczna budynek i teren szkoły objęte są nadzorem kamer CCTV
- umożliwia rozszerzanie i realizację zainteresowań uczniów
- posiada bazę dydaktyczną umożliwiającą realizację programu
- zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną przygotowaną do realizacji programu szkoły ponadgimnazjalnej
Stawiamy sobie za cel wychowanie młodego człowieka na uczciwego i dobrze wykształconego obywatela. Szczególny nacisk kładziemy na wytworzenie przyjaznego klimatu wychowawczego oraz rzetelną edukację. Nauczanie, wychowanie i opiekę nad uczniami w godzinach lekcyjnych i pozalekcyjnych sprawuje profesjonalna i życzliwa dzieciom kadra pedagogiczna. Zatrudniamy najlepszych nauczycieli i wychowawców, którzy swoje doświadczenie zawodowe i entuzjazm chcą wykorzystać
w celu jak najlepszego i starannego przygotowania uczniów do nauki na kolejnych szczeblach edukacji.
W liceum ogólnokształcącym dla młodzieży i w gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego, są tworzone oddziały dwujęzyczne, w których nauczanie jest prowadzone w dwóch językach:
w języku polskim oraz w języku obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania. Nauczanie w oddziałach dwujęzycznych odbywa się na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
Czynimy starania, by uczeń kończący edukację w naszej placówce był osobą tolerancyjną, kulturalną, odpowiedzialną za własne czyny, by potrafił dokonywać w życiu właściwych wyborów.
Nasza szkoła od początku swojego istnienia dążyła do wypracowania optymalnych warunków wielostronnego rozwoju osobowości uczniów, stwarzania warunków dla rozwoju zainteresowań i talentów w rozwoju w różnych dziedzin wiedzy oraz umiejętności.